tiistai 2. marraskuuta 2010

Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla

Tämän blogin tavoitteena on muodostaa kunnon ihmisten elämäntavasta ja maailmankuvasta ideologia, joka asettuu nykyisten poliittisten ismien yläpuolelle. Tämän blogin ideologiaa voisi kutsua nimellä anti-idiotismi, koska tavoitteena on lähinnä typeryyden ja epänormaalien, epäterveiden ratkaisujen vastustaminen.

Jotkut konservatiivit ovat aikoinaan sanoneet, että konservatiivisuus ei ole oikeastaan mikään ideologia: se on eräänlainen anti-ideologia, terveeseen arkijärkeen perustuva pragmaattinen ajattelutapa, joka vastustaa utopistisia ideologisia ratkaisumalleja.

Tätä mieltä oli mm. Edmund Burke:

Burke argued that the French Revolution would end disastrously, because its abstract foundations, purportedly rational, ignored the complexities of human nature and society.

Further, he focused on the practicality of solutions instead of the metaphysics, writing: "What is the use of discussing a man's abstract right to food or to medicine? The question is upon the method of procuring and administering them. In this deliberation I shall always advise to call in the aid of the farmer and the physician, rather than the professor."


Georges Remi, tunnettu paremmin taitelijanimellään Hergé (G.R. = R.G. = er gé = Hergé), sanoi aikoinaan näin:

Poliittisessa kentässä on toisaalta sellaisia ihmisiä, joilla on aatteita, yleviä muuten, ja jotka yrittävät toteuttaa niitä - ja toisaalta niitä, joilla ei ole erityistä ideologiaa ja jotka vain yrittävät toimia niin, että asiat sujuvat.

Ranskassa esimerkiksi on selvästi nähtävissä, että vasemmistolla on aatteita, ja että se yrittää saada läpi tiettyä maailmankatsomusta, kun taas vastapuolella ollaan vähemmän systemaattisia.

Arvelen, että se, mitä kutsutaan oikeistoksi, pyrkii vain toimimaan niin, että asiat tulevat hoidetuiksi, ilman että sillä olisi sen kummempaa sanomaa.


Valtio on parhaimmillaankin vain välttämätön paha. Valtio on väkivaltakoneisto ja kaikki valtiovalta perustuu viime kädessä väkivaltaan. Valtioon pitäisi turvautua vain äärimmäisenä hätäkeinona, kuten väkivaltaan yleensäkin.

Ravintolan portsarin ei pidä vetää turpaan liian juopunutta asiakasta, jos tämä suostuu poistumaan ravintolasta muutenkin. Vastaavasti valtion ei pidä aseella uhaten pakottaa ihmisiä esimerkiksi syömään terveellistä ruokaa, koska kaikkeen väkivallan äyttöön liittyy suuri erehtymisen ja moraalisen turmeltumisen mahdollisuus.

Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti.

I cannot accept your canon that we are to judge Pope and King unlike other men with a favourable presumption that they did no wrong. If there is any presumption, it is the other way, against the holders of power, increasing as the power increases. Historic responsibility has to make up for the want of legal responsibility.

Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.

Great men are almost always bad men, even when they exercise influence and not authority: still more when you superadd the tendency or certainty of corruption by authority. There is no worse heresy than that the office sanctifies the holder of it.


Tästä syystä jokainen järkevä ihminen suhtautuu valtiovaltaan skeptisesti ja kannattaa valtion toimenpiteitä vain niiden ollessa ilmiselvästi hyödyllisiä jonkin merkittävän ongelman ratkaisussa.

Esimerkiksi kieltolaki oli täysin epäonnistunut ratkaisu. Alkoholi kyllä aiheuttaa väestötasolla merkittäviä terveyshaittoja ja sosiaalisia ongelmia, mutta näitä ei mitenkään voitu ratkaista alkoholin kriminalisoinnilla. Kieltolaki aiheutti ongelmia eikä ratkaissut niitä. Kieltolaista oli seurauksena viinan salakuljetus, kansan juomatapojen painopisteen muutos oluesta ja viinistä viinaan, salakuljettajien ja poliisin keskinäiset takaa-ajot ja ampumavälikohtaukset ja poliisin lahjonnan muuttuminen yleiseksi rutiiniksi.

Järkevässä, terveessä yhteiskuntajärjestelmässä valtio sekaantuu asioihin mahdollisimman vähän.

Valtio on kuin ravintolan portsari, joka ei häiritse normaaleja asiakkaita. Mikäli ongelmia ilmenee, portsarin on yritettävä hoitaa ne puhumalla. Häiriköivän asiakkaan laittaminen käsirautoihin on vasta äärimmäinen hätäkeino.

Vastaavasti valtiovaltaan on turvauduttava vain äärimmäisessä hädässä. Tällöinkin on mietittävä, onko valtion toimenpiteistä varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Yleensä ei ole.

Hippokrateen lääkärinvalan ensimmäinen kohta tunnetaan latinaksi muodossa primum est non nocere eli tärkeintä on olla aiheuttamatta haittaa. Tämä kelpaa myös yhteiskunnallisen päätöksenteon ohjenuoraksi. Ensisijaisen tärkeää on olla aiheuttamatta ihmisille haittaa valtiovallan toimenpiteillä.

Kieltolaki on varoittava esimerkki utopistisesta, naiiviin kaikkivoipuusharhaan perustuvasta valtiovallan toimenpiteestä, joka taustalla olleesta näennäisen hyvästä aikomuksesta (alkoholismin aiheuttamien terveyshaittojen ja sosiaalisten ongelmien eliminointi) huolimatta aiheutti kohtuuttoman suuria yhteiskunnallisia haittoja.

Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.

Terve näkemys yhteiskunnasta on kyyninen, raadollinen, skeptinen, epäutopistinen ja pragmaattinen. Kaikkeen politiikkaan on suhtauduttava lähtökohtaisen epäilevästi.

Pahimpia ongelmia maailmassa ovat aiheuttaneet hyväntahtoiset hölmöt, jotka luulevat parantavansa maailmaa.

Ei ole sattumaa, että näitä vaarallisia fanaatikkoja kutsutaan saksaksi nimellä Gutmensch:

Gutmensch ist eine meist abwertend gemeinte Bezeichnung für Einzelpersonen oder Personengruppen („Gutmenschentum“), denen ein übertrieben moralisierendes oder naives Verhalten unterstellt wird. In der politischen Rhetorik wird Gutmensch als Kampfbegriff verwendet. Der Neologismus leitet sich von „guter Mensch“ ab – und... wendet die positive Bedeutung ins Gegenteil.[1]

Benutzer des Begriffs unterstellen Personen oder Personengruppen mit betont moralischer Grundhaltung ein fehlgeleitetes beziehungsweise zweifelhaftes Verhalten.[2][3]

Der Begriff bezieht sich auch auf den Unterschied zwischen 'gut gemeint' und 'gut gemacht'. Ein Gutmensch hat gute Absichten, möchte bestimmte Probleme lösen oder die Welt verbessern. Seine Handlungen oder die verwendeten Mittel gelten aber in den Augen derer, die den Begriff Gutmensch negativ verwenden, als zweifelhaft, meist wegen vermeintlich einseitiger Betrachtung eines Problems, mangelnder Objektivität oder Unkenntnis der Faktenlage. Gutmensch wird oft mit Begriffen wie Pharisäer und Heuchler, seit Mitte der 1990er-Jahre auch mit dem Begriff „Politische Korrektheit“ verbunden und als Anklage verstanden, die drastisch als „Terror der Gutmenschen“ erscheint.


Ranskassa käytetään termiä bien-pensance eli hyvinajattelu sellaisesta konformistisesta moralistisesta ajattelusta, joka kaavamaisesti toistaa vallitsevassa poliittisessa ilmapiirissä hegemonisessa asemassa olevia arvoja tai ajatuksia.

La bien-pensance désigne une attitude intellectuelle jugée conformiste, moraliste, parce qu'elle adopte un point de vue, généralement progressiste, qui répète les valeurs putatives de l'ordre établi ou les idées du milieu d'appartenance. On parlera de bien-pensant.

Le terme de bien-pensance est principalement utilisé pour stigmatiser le politiquement correct de certaines catégories d'intellectuels, mais il peut également désigner un environnement social aliénant dans lequel règnerait la pensée unique et le terrorisme intellectuel.


Tästä on malliesimerkkinä ns. kympin tytön syndrooma.

"Fiksut" nuoret naiset (=yhteiskuntatieteellis-humanistiset opiskelijat yms.) ovat konformisteja, jotka haluavat osoittaa omaksuneensa vallitsevat sosiaaliset normit. Koska rasisminvastustaminen on nykyään poliittisesti korrektia ja rasismia epäkorrektia, kaikki konformistit eli kiltit koulutytöt haluavat osoittaa paheksuntansa rasisteja kohtaan.

Mitään sen kummempaa logiikkaa tai salaliittoa ei tässä ole. Jos vallitseva normi olisi päinvastainen, nämä samat kympin tytöt esittäisivät vastaavasti täysin päinvastaisia poliittisia mielipiteitä. Useimmilla nuorilla naisilla ei ole mitään omia ajatuksia, vaan he haluavat vain manifestoida omaa konformismiaan kannattamalla hegemonisessa asemassa olevaa ideologiaa. Neuvostoliitossa he kannattaisivat kommunismia, Natsi-Saksassa natsismia, Iranissa islamia jne.

Pahimpien totalitaaristen ideologioiden ja typerimpien poliittisten ratkaisujen taustalla on idioottien taipumus sosiaaliseen konformismiin, Oikeisiin Mielipiteisiin, Hyvien Asioiden kannattamiseen, maailman pelastamiseen utopistisilla Lopullisilla Ratkaisuilla.

Malliesimerkkejä tästä ovat ilmastonmuutoshypetys, rasismin vastustaminen, kehitysapu, feminismi, reilu kauppa, luomuruoka jne.



2 kommenttia:

  1. Kieltolaki ei ollut pelkästään esivallan keino kiusata hallintoalamaisia. Alkoholinkäyttö oli saatu kieltolakia edeltävien vuosikymmenien aikana lähes nollaan. Maaseudulla alkoholinkäyttö oli käytännössä loppunut jo 1800-luvun puolella. Esimerkiksi arkaainen olutkulttuuri oli jo sammunut. Kieltolaki heijasteli kansan enemmistön arvomaailmaa.

    Kansa ei juurikaan juonut kun kieltolaki tuli voimaan. Raittius oli laajalle levinnyt aate. Kieltolaki oli siis ilmentymä sellaisesta spontaanista kehityksestä, jota esim. Hayek kuvaa: lait eivät mukamas ole vain rationaalisen konstruktion tulosta, vaan ne pohjautuvat spontaanisti kehittyneisiin arvoihin ja käytäntöihin.

    Kieltolaki tuli voimaan sellaisessa Suomessa, jossa juotiin asukasta kohti alle 10% siitä alkoholimäärästä mitä täällä nyt juodaan asukasta kohti. Kieltolaki oli tavallaan ihan looginen päätepiste silloiselle kehitykselle. Sääli vain että länsimaisen ihmisen käyttäytymiseen kuuluu taipumus protestoida kieltoja vastaan. Kieltolain jälkeen alkoholia kulutettiin huomattavasti enemmän kuin ennen kieltolakia, mutta tämä voi hyvin selittyä pelkästään talouden suhdanteilla.

    Tupakanvastainen sota sujuu paremmin: tupakkaa ei kielletä, mutta sen käytöstä tehdään vaikeaa. Tupakanvastainen kontrollipolitiikka toimii.

    Alkoholipolitiikan liberalisointi on typerää, koska se lisää alkoholinkäyttöä ja sitä kautta myös alkoholin tuottamia ongelmia. Hyvänä esimerkkinä on keskioluen vapauttaminen 60-luvulla: alkoholin kokonaiskulutus kaksinkertaistui nopeasti.

    VastaaPoista
  2. "Sääli vain että länsimaisen ihmisen käyttäytymiseen kuuluu taipumus protestoida kieltoja vastaan."

    Se ei ole sääli, se on helvetin hyvä piirre. Se on piirre, jonka ansiosta länsimaiset yhteiskunnat eivät ole diktatuureja, jossa kansa lammasmaisesti alistuu kaikkeen mitä valtio tekee.

    VastaaPoista